Welkom/ Welcome

Vanaf augustus 2011 tot augustus 2012 zal Tina in Thailand zijn. Volg haar avonturen in de berichtgeving.

From August 2011 till August 2012 Tina will be in Thailand. Follow her adventures in the reports.

zondag 4 september 2011

NT2 maar in het Engels/ Teaching ESL

Mijn doelgroep zijn jongelui in een Engelssprekende omgeving die Engels nog niet genoeg beheersen om de lessen goed te kunnen volgen. Je kunt het vergelijken met NT2. Men leert de taal in een omgeving van die taal. Dit maakt het werk makelijker tegelijkertijd ook ingewikkelder.
De kinderen die ik begeleidt zijn van 5 tot 16 jaar. Wij werken gelukkig individueel of in groepjes van 2 of 3 leerlingen. Heel lux. Er is allerlei materiaal en een bepaalde lesmethode beschikbaar maar ik merk dat ik toch terugval op wat ik het prettigst vind en dat is een soort “remedial teacher”. Om de leerlingen niet te veel extra te belasten pak ik het werk en/of oefeningen die zij op die dag met een ander docent bespreken en dat werken wij (nog) een keer door om alles goed helder te krijgen. Later kunnen wij wat meer details behandelen over de grammatica, etc. Nu is het veel woordenschat aanleren. Zij maken allemaal een eigen woordenlijst in hun eigen taal. De jongenlui komen uit Thailand, Taiwan, de bergstammen van de omgeving, en Korea.
Het werken met de jongere kinderen geeft mij het meest onbehagelijk gevoel. Ik heb het nog niet in de vingers. Ik heb genoeg tijd om veel uit te zoeken dus ik zoek wat af op internet. Meer achtergrond informatie dan oefeningen. Een portfolio is misschien een goed idee. Mijn ervaring met competentiegerichtleren van de laatste jaren geeft mij wel een goede basis om rustig te blijven, ideeën aan te passen, en een goed begin te maken aan een teaching guide die ik achter wil laten voor andere ESL leerkrachten.

Zaterdagmorgen heb ik een intaketoets gedaan voor de meiden van Baan Phak Phing. Ik zal op de zaterdagochtend 2 uur lesgeven aan ze. Deze week waren er 14 meiden dus voor effectieve ondersteuning te groot. Aan de hand van een korte schriftelijke introductie van zichzelf hoop ik twee groepen te vormen. Dit is extra voor de meiden dus het moet wel leuk blijven.
Mijn vrije zaterdagmiddag was besteed aan een bezoek aan de kapper, lekker een kleurtje in mijn haar en mijn teennagels laten doen. En dat alles voor maar €23,00.
Woensdag komen de Nederlandse stagiaires. Wij zien er allemaal naar uit.

Teaching ESL is different from teaching EFL. The difference lies in the fact that English totally surrounds my students at school. This makes teaching easier and at the same time more complex.
The students I am working with vary in age from 5 till 16. Luckily either individually or in small groups of 2 or 3. I realize that I am very privileged. In Holland the classes are usually around 25, even larger in other types of schools. There is an abundance of material and also a very specific ESL method. But I notice that I am falling back on that what fits me best and that is a type of remedial teacher. My Dutch colleague encouraged me saying that the style that fits you best also comes across better. OK, I’ll follow my instincts. The students bring in books and instruction sheets from other classes. I just make sure that they understand most of what is expected of them. Right now it’s lots of vocabulary development. Grammar perfection will come later. The students come from Thailand, Taiwan, the hill tribes and Korea.
Working with the elementary kids is proving to be the greatest challenge. I just don’t feel completely comfortable with this age group. I have enough time during the day to do lots of research. A portfolio might be good possibility. All my experience with competency based learning is a good basis so that I don’t panic and adjust my teaching ideas. I’ve started a teaching guide which I want to complete for the other teachers who will be coming in the future.
Saturday morning was the first lesson for the girls at Baan Phak Phing. I gave a written assessment to be able to divide the group in half. These English lessons on Saturday are extra for them so it has to stay low key but so that the girls learn as much as possible.

My free Saturday afternoon was spent at the hairdresser’s. I had my hair dyed, cut and a pedicure for only €23,00. Such a bargain! Then dinner at the Night market.

Wednesday the Dutch interns are coming. We are all looking forward to them coming.

1 opmerking:

  1. Hoi Tina
    Hier een berichtje van Gerda, de moeder van Lisa.
    Leuk om je blog te lezen. Heb hem in mijn favorieten geplaatst. Gisteren de meiden naar Schiphol gebracht, wel vreemd om ze 5 maanden te moeten missen. Ging goed het afscheid, hier en daar een traantje maar geen 'dramatische voorstellingen' :)Nnet sms van Lisa gehad dat ze in het vliegtuig zitten voor de laatste binnenlandse vlucht. Nog even en ze zijn op de plaats van bestemming. Zal voor ons een hele opluchting zijn.
    Een fijne tijd samen en pas je goed op ze...?
    Groeten van Gerda van den Berg

    BeantwoordenVerwijderen