Welkom/ Welcome

Vanaf augustus 2011 tot augustus 2012 zal Tina in Thailand zijn. Volg haar avonturen in de berichtgeving.

From August 2011 till August 2012 Tina will be in Thailand. Follow her adventures in the reports.

zondag 18 september 2011

Langzaam aan, dan breekt het lijntje niet/ Easy does it


Grappig zo’n Nederlandse spreekwoord maar is het wel waar? Het omschakelen van een hectisch bestaan naar een warm, minder hectisch bestaan is niet zo makkelijk als het lijkt. De dagen blijven rond de 30 graden en ’s nachts boven de 20. Zonder ventilator kan ik echt niet goed slapen. Veel lichaamsbeweging is er daardoor ook niet. De warmte maakt mij erg slaperig. Dus ik slaap meer dan ik gewend was te doen in Nederland.
En toch blijft er veel uren over. Meer dan 35 jaar terug heb ik ook een cultuurwisseling gemaakt: net van school, diploma en lesbevoegdheid op zak, klaar om mijn eerste leservaringen mee te maken. Toen was het wat eenzamer. Ik had geen bekenden om mij heen. Digitale communicatie was ook nog niet ontwikkeld voor de gewone mens. De taal sprak ik wel…nou na, min of meer. Ik was jong en heb veel minder goede beslissingen gemaakt. Nu is er tijd om stil te zitten en terug te blikken naar mijn leven. Wat is er goed gegaan dat ik wel zou willen behouden en wat vraagt om verbetering, verandering of verwijdering. Het is een emotioneel proces en toch een zeer waardevol proces. Het vraagt moed en eerlijkheid, die ik niet elke dag kan vinden. Maar ja, ik ben er pas een klein maandje. Ik heb nog meerdere maanden om alles op een rijtje te krijgen. Zoals ik vorige week zei, genieten van het moment is het doel van nu.
Het eten begint te wennen. Ik probeer zelfs wat van de hetere “spicy” gelabeld eten. De Thaise koks op school houden rekening met buitenlanders. Zij koken minder heet maar dan wordt het ook wat smaakloos. Ergens moet er een tussenweg in zijn. Zaterdagavond ging ik lekker decadent doen en buitenlands eten in de nieuwe shopping mall: Sizzler. Qua prijs is het wel 5 keer zo duur als het Thai eten op straat, dus vaak zal dit niet gebeuren.
Wai Kruu Ceremonie
Deze week was er een speciale docenten dag: Wai Kruu. Google het op youtube en je ziet meerder filmpjes. Dit is een speciaal Thaise traditie: de leerlingen geven bloemen en buigen diep voor de leerkrachten. Een aantal buitenlanders vonden dit minder geschikt om zo eer te ontvangen van een mens. Sommigen deden daardoor ook niet mee aan de ceremonie. Dit is wel een lastig gebeuren. Wij zijn te gast in dit land. Men wil ons eren zoals zij dat gewend zijn, maar het past niet in onze wijze van doen. Kunnen wij dit accepteren? Weer een ervaring om over na te denken.
Deze week is de watertoevoer voor de buurt gestopt. Elk buurt heeft een pomp en een water toren. De aanvoerbuizen zijn nogal kwetsbaar waardoor er regelmatig bij de een of de ander groep van huizen geen water is. Maar nu is de totale watertoevoer gestopt. Gelukkig heeft de eigenaar van mijn huis een tank laten installeren een paar jaar terug. Na een korte uitleg over het gebruik kon ik weer douchen. Wel lekker met 30 graden overdag. Hoe lang gaat het duren voordat de gemeente water gaat lopen….men kan dat niet zeggen….mijn tank is maar voor een paar weken. Vanmorgen is het water weer beschikbaar. Dat viel dus mee.


Easy does it. “Keep a low profile” one of my previous colleagues advised me. Almost impossible for me….keeping a low profile. Switching from an extremely busy lifestyle to a warm, less hectic way of living is a rather difficult process. The temperatures during the day are still in the high eighties and nights are not too much cooler. Luckily I have a fan otherwise I wouldn’t sleep at all. The heat also make me much more sleepy. I sleep more than I did in Holland.
Still there is enough time to think about my life. About 35 years ago I made a culture change moving from California to Holland. I had just finished school. With my teaching credential and my college diplomas ‘in the pocket’ I was ready to try my hand at real teaching. It was much lonelier then. I didn’t have any friends nearby and digital communication was not yet available for the ordinary person. I spoke the language more or less but I was young and made many decisions which were not very good for me. So now I have time and opportunity to think back. What has become part of me that is good, that I want to keep. But also what characteristics are in need of improvement, alteration or perhaps elimination. It’s an emotional process but a very valuable one. It asks courage and honesty which I don’t have everyday. But, goodness, I’ve only been here a month. I’ve still got many more months to continue with this process. Like I said last week I going to enjoy the moment.
I’m beginning to get used to the food. I even try some of the food labeled “spicy”. The cooks at school take our foreign tongues into account but then the food becomes rather bland. There should be a happy medium somewhere. Saturday evening I enjoyed a wonderful American meal at Sizzlers at the new shopping mall in town. I had to pay about 5 times as much as a Thai meal on the street so this is a special treat not for everyday consumption.
Wai Kruu Ceremony
This week there was a special teacher’s day at school “Wai Kruu”. Google it and you will see many videos about the event. It is a traditional Thai ceremony that is done at every school. The students give the teachers flowers and bow deeply in honor of the teachers. This extreme expression of honor is very foreign to people from the west. Some teachers or parents couldn’t accept this and therefore didn’t participate. This is problematic of living in a different culture. The Thai teachers who grew up with this tradition organized the ceremony. We are guests in their country, in their culture, but what must we/ can we accept even if it goes against that what we believe in and is acceptable for us? This is another issue to think about.
This week the water supply in the neighborhood stopped. There is a water pump and water tower in every neighborhood or group of houses. The water pressure is not always enough to get more than just a trickle of water in the shower. Then all of a sudden there was no water at all. Luckily the owner of the house put in a water tank a couple of years ago. After a short instruction session by my very friendly Dutch neighbor I was able to shower again. That’s very pleasant since the weather is so warm. In the meantime the pumps have been replaced and we all can use as much water as is needed. But I’ll keep the tank connected because there is much more pressure than without. Oh the luxuries we want for our lives……


Geen opmerkingen:

Een reactie posten