Welkom/ Welcome

Vanaf augustus 2011 tot augustus 2012 zal Tina in Thailand zijn. Volg haar avonturen in de berichtgeving.

From August 2011 till August 2012 Tina will be in Thailand. Follow her adventures in the reports.

zondag 27 november 2011

Lifetime leaning—Leven Lang Leren


As a teacher, I am an advocate of lifetime learning. Are these words just a hype? What do they mean to me? Life is one big learning experience. Each day has something new to experience and learn about and from. Some days I would rather skip and forget completely yet that what I have learned has formed me for the next day. Some days I choose to put my head in the sand and not “learn” what that day offers me. And that action has just as much influence on me as if I had chosen to take on that new challenge.
Before I left Holland I took the Strengths Finder test. Not surprisingly one of my top 5 strengths was learning. How can a teacher not like to learn? My struggle in this regard is less with myself but more with my ability to stimulate others to dare to step out and grab onto life’s new daily challenges in whatever form they present themselves. This is my job and my passion. Yet, at times that fact doesn’t make it any easier.
Before I “bulldoze” over my student, I have to ask myself if that what I perceive, is reality and truth. As a person who often reacts primarily and thinks afterwards, this can cause destruction which is difficult to heal. My learning objective; not an easy one. I am learning to ask questions to verify my assumptions and observations. It becomes more difficult if the one sitting across from me can’t answer the questions. My task is then to just allow the questions to resonate in that person, not answer them for him or her, even though I might think I know the answer.
I am impatient, persevering, persistent and in some areas of my life a perfectionist. I may not let these character flaws to interfere with the learning process of the other person. Easier said than done. That what I see as a chance to develop, the other might not be able to grasp at all. Even just making that particular choice might be the learning point of the other. I can only stand along side to facilitate the growth, even though I don’t agree; not easy. Hey, but who said life was easy?
You might ask yourself what has triggered these thoughts. This week one of the Dutch student teachers has made the difficult decision to stop the internship a month early and go home. There is a host of reasons why this decision is right for her. The consequences of this choice for her and the rest of us will materialize over the next few days and weeks. Luckily this week I bought a new pair of glasses, ones that I can wear constantly. I wonder if they will help me to look deeper and more clearly into myself and the situation of others. I’m afraid that’s only an optical illusion.
Not an optical illusion is Gods provision for us: http://www.youtube.com/watch?v=WHATCAvlqQA&feature=related

Als docente ben ik een voorstander van een leven lang leren. Hoe kan het anders maar is deze kreet een hype van lege woorden? Wat betekent het voor mij? Het leven is een groot leeromgeving. Elke dag is een fonds van nieuwe ervaringen om van en door te leren. Sommige dagen zou ik willen overslagen en volledig willen vergeten maar dat wat ik geleerd heb vormt mij voor de volgende dag. Sommige dagen kies ik om mijn kop in het zand te steken en niet te “leren” van die dag. Maar dat brengt besluit heeft ook zijn invloed even veel als wanneer ik de uitdaging wel was aangegaan.
Voordat ik Holland verliet heb ik een Amerikaans test gedaan: the Strengths Finder Test. Een van de top-5 was Leren. Een lerares houdt toch van leren, lijkt mij. Geen verbazende uitkomst. Mijn worsteling in dit gebied is niet met mijzelf maar om de mensen om mij heen te stimuleren om van elk situatie zo veel mogelijk te leren. Niet iedereen is toe in staat om dat te pakken. Dit is mijn baan en mijn passie. Helaas maakt deze constatering de situatie niet eenvoudiger.
Voordat ik over de leerlingen heen “wals” moet ik me afvragen of dat wat ik zie wel realiteit en waarheid is. Ik ben een primair reagerend mens. Helaas denk ik vaak nadat ik gesproken heb. Dit kan tot nare gevolgen leiden. Dit is mijn leerdoel; voor mij niet makkelijk. Ik ben aan het leren om vragen te stellen om mijn aannames en observaties te contoleren. Het is lastiger als de persoon tegenover mij geen antwoord kan geven. Mijn taak is de vraag te laten resoneren bij die persoon en niet het antwoord te geven, zelfs al denk ik dat ik het weet.
Ik ben ongeduldig, volhoudend, ijverig en in sommige gebieden van mij leven behoorlijk perfectionistisch. Deze minder goede eigenschappen mag ik het leerproces van de ander niet in de weg laten staan. Makkelijker gezegd dan gedaan. Dat wat ik als een kans voor ontwikkeling zie, hoeft bij de ander niet zo te zijn. Wellicht is de ander op dit moment er nog niet toe in staat deze stap te nemen. Misschien is de genomen keuze wel het leermoment die nu voorhanden is. Mijn taak is om naast die persoon te staan en ondersteuning te bieden ondanks dat ik met de keus niet eens ben: niet makkelijk. Maar ja, wie heeft gezegd dat het leven makkelijk is?
Je zou je kunnen afvragen wat deze gedachten heeft getriggerd. Deze week heeft een van de Nederlandse stagiaires besloten om vroegtijdig de stage te beëindigen en naar huis te gaan. Er zijn vele redenen waarop dit besluit is gebaseerd. De consequenties voor haar en de anderen is nog niet te overzien. Gelukkig heb ik deze week een nieuwe bril gekocht, een die ik altijd op kan hebben. Ik vraag me af of ik nu helderder in mijzelf en de situatie van anderen kan zien. Ik vermoed dat dit een optische illusie is.
Wat niet een illusie is, is dat God voor ons zorgt. Dat is waarheid en realiteit.

1 opmerking: