Welkom/ Welcome

Vanaf augustus 2011 tot augustus 2012 zal Tina in Thailand zijn. Volg haar avonturen in de berichtgeving.

From August 2011 till August 2012 Tina will be in Thailand. Follow her adventures in the reports.

zondag 20 november 2011

De Geschiedenis herhaalt zich—History repeats itself


Saturday morning as I did some biking I realized that there are quite some similarities (with a few improvements) between my situation now and my first year in Holland almost 35 years ago. Then I had a small wooden cottage and cooked on a two burner gas stove connected to a small tank. My cottage is now made of stone but equally not insulated. Luckily although the weather is cooling down at night I still don’t always need a blanket all night. I have a two burner stove, although I don’t need to cook very often. Then I took my laundry down the street to a small Laundromat, a rarity in Holland even now. Here my landlady graciously does all my laundry and the “mebaan” does the ironing and the cleaning of my house. Then I used an old bike for transportation, now I have a wonderful new electric one. Then I was just starting my teaching career; now teach English is again a new challenge. Then I had to wait 2 weeks for a letter from family and friends; now I have daily contact via skype and email. Then I knew no one and had to make new friends; 3 months ago I only knew a few people and now have made many new friends. Then even though I had planned to stay for only one year, I stayed 35; now my return flight is booked for August 2012.
My bike ride was part of my training program for the Triathlon. I biked around 24k on my own strength and the rest of the 28k I couldn’t resist the electric support. Since I only need to bike 20k in the meet, I’ll be fine. The Triathlon has been organized to raise money for a basketball court for the school. If you haven’t received a support letter from me, let me know. Three or four evenings a week I walk 40 minutes in the neighborhood with the family dog, Roxy. By December 3rd I’ll be in shape.
It’s logical to meet many new people at school but when you meet someone “by chance” in a store and just hit it off, it’s even more special. This week while having dinner with a colleague I met a German couple. After an initial conversation I invited them to visit the school. One thing led to another and they joined us for church. It was a Thai church who had an English speaker this week. I’ve already noticed good things resulting from this “chance meeting” and we will see how it develops or doesn’t. Some people just come into your life for a (very) short time.

Terwijl ik zaterdag aan het fietsen was realiseerde ik me dat er aardig wat overeenkomsten (met een paar verbeteringen) waren tussen mijn leven nu en toen ik voor het eerst in Nederland aankwam 35 jaar terug. Toen had ik een klein houten zomerhuisje en kookte op een twee pits gasstel aangesloten op een tank. Nu is mijn huisje van steen maar even zeer niet geïsoleerd. Gelukkig ondanks dat het nu koeler wordt ’s nachts hoef ik nog niet de hele nacht een denken te gebruiken. Nu heb ik ook een twee pits kooktoestel, hoewel ik niet veel zelf hoeft te koken. Toen gebruikte ik een laundromat om mijn was in de machines te doen. Nu is mijn huisbazin zo vriendelijk om mijn was met de hare mee te nemen en de “mebaan” strijkt het en zorgt voor een globale schoonmaak van mijn huisje. Toen gebruikte ik een oude fiets voor vervoer; nu heb ik een geweldige elektrische fiets. Toen begon ik net met mijn carrière als docente; nu is mijn lesgeven weer een nieuwe uitdaging. Toen moest ik twee weken wachten op bericht van familie en vrienden uit het buitenland; nu heb ik zowat dagelijks contact via skype en email. Toen kende ik niemand en maakte nieuwe vrienden; 3 maanden terug kende ik slechts een paar mensen en nu heb ik vele nieuwe vrienden gemaakt. Toen was ik van plan maar één jaar te blijven en ik bleef in Nederland 35; nu is mijn retourvlucht voor augustus 2012 geboekt.
Het fietsen is onderdeel van mijn training voor de triatlon. Ik heb een tocht van 28 kilometer gemaakt, waarvan 24 op de kracht van mijn benen en de ander 4 met de elektrische motor. Ik hoef slechts (!) 20 km op 3 december te fietsen, dat ga ik redden. Het triatlon is georganiseerd om geld in te zamelen voor een nieuw basketbalveld achter de school. Als je nog geen sponsorbrief ontvangen hebt, laat het maar weten. Drie of vier avonden per week loop ik 40 minuten rond de buurt. De hond, Roxy, van de huisbaas is mijn metgezel. Begin december zal ik er klaar voor zijn.
Het is logisch nieuwe mensen te ontmoeten op school maar als je iemand “per ongeluk” in een winkel ontmoet en het klikt dan is het speciaal. Deze week toen ik met een collega uit ging eten, ontmoette ik een Duits echtbaar. Na een eerste gesprek nodigde ik hen uit om de school te bezoeken. Van het een kwam het ander en zij zijn mee naar de kerk geweest. Het was een Thai kerk die een Engelse spreker had deze week. Ik heb nu al goede uitkomsten van deze “toevallige ontmoeting” gemerkt; hoe het verder zal lopen…of niet, dat moeten wij nog bezien. Sommige mensen komen gewoon voor een (zeer) korte tijd in je leven.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten