Years ago I
took one of those personality tests to improve understanding and collaboration
within our team. I was definitely task oriented. This was clearly visible in
the work I did at school. The result of the test pushed me into the mold of
program creation, language book writing, curriculum development. All worthy
goals for a teacher. Yet, our target group as teachers are those little and not
so little urchins that populate our classrooms. These beings are not things but
individuals, each with their specific needs. The larger the class sizes the
less these needs come into view. Often I caught myself as the teacher just
trying to survive and transfer as much knowledge as possible. These past months
of dealing with individuals and their learning needs and goals have added a
perspective which I’m sure was somewhere buried under all the teaching theories
I had learned and practiced for so many years: a person can learn if he thinks
he can learn. If he is discouraged by unfulfilled tasks or negative
reinforcement from classmates or teachers, he will be held back from learning
in that area. Even though someone might not have a talent for a certain
subject, he might enjoy working in and with the subject matter if he knows he
can master it to a certain degree…or maybe not at all. Enjoyment in learning is
not always connected to mastery or accomplishment. Discovering that something
is “not your cup of tea” is a valuable lesson learned. But it would not have
been learned if you hadn’t attempted it. Teaching lower elementary children is
such a task I have set before myself. Partially because this is my job for now,
and partially because I want to learn. I have discovered that I am just as much
people oriented as I am task oriented! I just do what I am good at with every
age group, encouragement. Such wonderful smiles I get from the young students
when they are twisting their tongues and succeeding to pronounce a certain
sound not in their native language! After months of practice it’s actually beginning
to sound like English! “Kang Maa” = well done! Persevering to encouraging them
patiently has borne fruit. Like that “tree planted by streams of
water, which yields its fruit in season”. Teaching is a wonderful
profession!
Jaren terug heb ik een persoonlijkheidstest gedaan om de
samenwerking en het begrip in onze team te verbeteren. Ik was duidelijk
taakgericht. Dit werd ook duidelijk gezien in mijn werkzaamheden op school. De
uitkomst van de test duwde mij in de richting van het ontwikkelen van lesstof,
projecten en curricula. Waardevolle taken voor een docent. En toch onze
doelgroep zijn die kleine of niet zo kleine schoftjes die onze lokalen
bevolken. Deze wezens zijn geen dingen maar individuen, elk met eigen
behoeftes. Hoe groter de klassen of minder deze behoeftes in beeld komen. Vaak
betrapte ik mij als leerkracht bezig te zijn met het overleven en zo veel
mogelijk kennis over te brengen. Deze maanden dat ik 1-op-1 werkzaam ben
ontwaakte in mij de perspectief (die ergens onder alle theorieën die ik geleerd
en beoefend heb lag): een leerling kan leren als hij denkt dat hij kan leren.
Als hij ontmoedigd wordt door onafgeronde taken die buiten zijn bereik is of
door negatieve woorden van klasgenoten of leerkrachten, kan hij belemmerend
zijn voor het leren. Zelfs al heeft hij geen talent op dat gebied, zou hij het
toch nog leuk kunnen vinden om iets daarvan te leren met de wetenschap dat hij
tot een zekere hoogte de kennis onder de knie kan krijgen…..of niet. Het
plezier in het leren is niet volledig aan meesterschap gekoppeld. Het ontdekken
dat iets “niets voor jou” is, is een waardevolle les, die men niet zou leren
als hij het niet zou proberen. Het lesgeven aan jonge leerlingen is zo’n taak
die ik voor mij gezet heb, gedeeltelijk omdat het mijn werk nu is, en
gedeeltelijk omdat ik het wil leren. Ik heb hierdoor ontdekt dat ik minder
taakgericht ben dan dat ik eerder dacht. Ik doe wat mij van nature makkelijk
is, mensen van alle leeftijden bemoedigen. Wat mooie glimlachen zie ik als het
een kind lukt zijn tong in allerlei bochten te dwingen om een geluid te
produceren dat niet in zijn moedertaal is. Na maanden oefenen begint het op
Engels te lijken. “Kang maa!” = goed gedaan. Het doorzetten om de jongelui
geduldig te bemoedigen werpt zijn vruchten af, net als de “boom die staat aan
de oever van een beek. Wanneer het jaargetijde ervoor aanbreekt, draagt hij volop vrucht." Docent zijn is geweldig.
I love the picture! You are doing so well with the little ones. I know they may not be "your cup of tea' but you're doing great! All for His glory!
BeantwoordenVerwijderen